En visuell profil består ikke bare av en logo. Å Velg riktig farge er ikke enkelt. Profillementer sammen med en fargepalett er også sterke identitetsbyggende elementer i en designmanual. Å bygge en merkevare handler forvalte bedriftens unike identitet, ved å bruke de grafiske verktøyene konsekvent – over tid.
Visuell identitet eller grafisk profil uttrykkes gjennom logo eller et symbol med farger, skrift og grafiske elementer. Identitet av latin – idem, «det samme», refererer til aspekter ved en person (eller fenomen) som antas å være mer bestandig eller uforanderlig over tid. Identitet i vid forstand brukes som et uttrykk for det som en person, organisasjon eller gruppe oppfatter seg selv som, eller av andre oppfattes som (relativt) konstant. Ordet betegner da hva en person føler tilhørighet til feks. bedriftsidentitet.
Rød: energisk, varme, kjærlig
Oransje: kreativ, sosial, vennlig, positiv
Gul: oppfinnsom, optimisme, glede
Grønn: vekst, ro, optimisme
Blå: rolig, pålitelig, behagelig, glede
Lilla: stemningsfull, spenning
Svart: troverdig og kraftig
Hvit: enkel, ren, fred
Rosa: morsom, avslappende
Brun: landlig, historisk, jevn
(Kilde: Cornell University)
Les mer om farger på: pantone.com.