Tenk deg om arbeidsplassene og miljøene rundt oss var steder – der man kunne føle seg 100% trygge.

Trygghet og livsglede

Trygghetssirkelen (Circle of Safety)

Det finnes to grunnleggende behov hos ethvert menneske: Behovet for trygghet og livsglede. Trygghet – beskyttelse og omsorg, og livsglede –behovet for å undersøke og mestre verden.

When you care for the people around you, the people around you will care for you. – Simon Sinek

Å etablere tillit gjennom teamarbeid

Når vi skaper miljøer der folk føler at de hører hjemme, blir resultatet tillit og samarbeid. Inne i en ‘Trygghetssirkel’ bruker folk energien og tiden på å inspirere hverandre og å jobbe sammen. Det uunngåelige presset utenfra, og farene alle team står overfor – tåler vi bedre når vi står sammen.

Når er det vi føler oss trygg? Hva er det som gir oss livsglede? Angivelig er det disse fire ingrediensene som gir oss lykke. (EDSO), disse fire kjemikaliene berører næringslivet, organisasjoner og ledelse.

Slik gjør du: Opprett en trygghetssirkel.
Ved å forstå hvordan disse nevrokjemikaliene fungerer, kan vi skape miljøer som er trygge. Teamet fra ‘The Joy of Working’ i Nederland, beskriver og viser kjemikaliene fra boken til Simon Sinek ‘Leaders Eat Last’: Endorfiner, dopamin, serotonin, oxytocin (EDSO) og kortisol.

Biologi & sunt lederskap

Endorfiner

[Solo] Du fikser lett en dose det selv. Du er ikke avhengig av andre for å få det. 

Endorfiner blokkerer smerte og gjøre oss i stand til å ‘ikke gi oss’ før målet er nådd. Feks. trening gir deg en god dose.

Dopamin

[Solo] Du fikser lett en dose det selv. Du er ikke avhengig av andre for å få det. 

Dopamin, slik at vi kan fokusere på et mål – eller et sluttresultat. Dopamin produserer lykke og spenning. Hjelper deg til å nå målet.

ADVARSEL: Dopamin er et vanedannende stoff. Det er også signalstoffet som gjør at vi blir avhengig. Følelsen når man får når man får masse likes på sosiale medier osv. «Jeg må bare ta et bilde og legge ut». For mye er ikke bra for deg = det gir rus- og spilleavhengighet, Dopamin fungerer som et gledeselement i kroppen – belønningen du kjenner når krysser av på en handleliste. Feks. når man når bonus på en arbeidplass. Folk som elsker å organisere – lage seg lange «to-do» lister – for så å krysse av nedover på listen etterpå – utløser små dopaminrush i kroppen. Når vi shopper noe vi virkelig har lyst på, aktiveres dopamin i hjernen. Humøret forbedres og vi føler oss fantastisk — men et dopaminrush varer kort.

Serotonin

[Sammen] Du er avhengig av andre for å få det. Det er også smittsomt

Stolthet. Offentlig anerkjennelse. Det gjør at vi føler oss verdifull. Når man føler seg verdsatt. Ikke via en e-post, det må være et ekte menneske. Serotonin øker lojaliteten mellom lærer og elev, mellom foreldre og barn. Følelsen av stor takknemlighet – når folk virkelig tror på oss. Da er serotonin som bruser i blodet.

Vi er ikke tiltrukket av egoistiske ledere, men de ledere som virkelig setter pris på og erkjenner det arbeidet som du og eller andre gjør – elsker vi.

Oxytocin

[Sammen] Du er avhengig av andre for å få det. Det er også smittsomt

Å føle seg trygg – føle tillit. Oxytocin er kjærlighet, vennskap, håp og glede. En dose lykke vi utfører en gavmild handling – helt uten forventning om å motta noe i tilbake, feks. dugnad. Oxytocin produseres også ved menneskelig kontakt; det er faktisk grunnen til at vi håndhilser og klapper hverandre på ryggen. Personer med mer oxytocin er mye bedre problemløsere, er ofte sunnere og lever lenger.

Kortisol

Og så er det kortisol – vårt varslingssystem. Kortisol aktiveres av stress, og er designet for å holde oss i live når fare truer. Det er den første fasen av fight or flight. Det gjør at pulsen stiger, den pumper glukose inn i musklene, øker sansene dine for å «finne faren» som truer.

Problemet er – når kroppen produserer for mye kortisol, gir det stressrelaterte plager. Kortisol i kroppen over lengre tid hemmer immunforsvaret ved å redusere immunologiske responser. I tillegg hemmes produksjonen av benvev og bindevevsdannelse. Utskillelsen av kalsium gjennom nyrene økes, og kortisol har faktisk en nedbrytende (katabolsk) effekt på skjelettmuskulaturen. Andre symptomer er: Hurtig sliten og stresset, vektøkning, muskeltap, redusert sexlyst, insulin resistens, økt appetitt og sukkerhunger, redusert søvnkvalitet, utbrent, hukommelsessvikt og redusert immunforsvar samtidig som kroppens inflammasjonsnivå forsterkes.