The split’ kan forklares slik – vi ser stadig mange flotte nye merkevarer, eller store selskaper som opplever kraftig vekst på kort tid. Så, etter noen år er de borte. Hva skjedde? Ble de blir for store?
‘The split’ og hvorfor dette skjer. Tillit er en følelse – felles verdier og troen på noe felles, sammen. Når vi er omgitt av folk som tror på det samme som oss, vi er mer komfortable med å ta risiko, prøve nye ting og eksperimentere.
Eksempel; Du skal ut en kveld. Til passe barna dine – vil du mer sannsynlig stole på den 16 år gamle nabojenta du og barna kjenner godt – i motsetning til en ukjent barnevakt med pedagogisk utdanning. Vår overlevelse, avhenger av tillit til mennesker som tror på det samme som oss.
Det viktigere å ha mennesker i teamet som tror på samme visjon – deler de samme verdiene som deg – enn å ha en gjeng med masse smarte og folk som ikke deler det samme verdigrunnlaget. Når det man tror på, og verdiene til de ansatte ikke matcher, vil selskaper oppleve at de faller fra hverandre.
Vår overlevelse, avhenger av tillit til mennesker som tror på det samme som oss.
Den gyldne sirkel / The Golden Circle snur alt på hodet, utfordrer ‘status quo’og forklarer hvorfor vi heller bør kommunisere fra innsiden og ut: «Hvorfor Metoden». Les mer om ‘Hvorfor Metoden’ her >
Enhver organisasjon vet HVA de gjør.
Dette er de produktene de selger eller tjenestene de tilbyr.
Organisasjoner vet HVORDAN de gjør det.
Det er det som gjør dem spesielle.
Men svært få organisasjoner vet HVORFOR de gjør det de gjør. ‘Hvorfor’ er ikke om å tjene penger, og det er kanskje derfor markedskreftene ikke snakker så mye om den. Hvorfor er et resultat. Det er hensikt, årsak og tro, men det er ofte faktisk selve grunnen til organisasjonens eksistens. Med andre ord; Identitet / en høyere hensikt.