The split

Den største utfordringen enhver organisasjon eller bedrift står overfor – ‘sin egen suksess’; The split.

The split’ kan forklares slik – vi ser stadig mange flotte nye merkevarer, eller store selskaper som opplever kraftig vekst på kort tid. Så, etter noen år er de borte. Hva skjedde? Ble de blir for store?

Simon Sinek forklarer ‘The split’ og hvorfor dette skjer. «Tillit er en følelse – felles verdier og troen på noe sammen. Når vi er omgitt av folk som tror på det samme som oss, ​​vi er mer komfortable med å ta risiko, prøve nye ting og eksperimentere.»

Eksempel; du vil mer sannsynlig stole la den 16 år gamle nabojenta passe barna dine – i motsetning til en erfaren barnevakt som du ikke kjenner. «Vår overlevelse,» sier Sinek, «avhenger av tillit til mennesker som tror på det samme.»

Det viktigere å ha mennesker i teamet som tror på samme visjon – deler de samme verdiene som deg – enn å ha en gjeng med masse smarte og folk som ikke deler det samme verdigrunnlaget. Når det man tror på, og verdiene til de ansatte ikke matcher, vil selskaper oppleve at de faller fra hverandre.

Den gyldne sirkel / The Golden Circle snur alt på hodet, utfordrer ‘status quo’og forklarer hvorfor vi heller bør kommunisere fra innsiden og ut: «Hvorfor Metoden». Les mer om ‘Hvorfor Metoden’ her >

HVA

Enhver organisasjon vet HVA de gjør.
Dette er de produktene de selger eller tjenestene de tilbyr.

HVORDAN

Organisasjoner vet HVORDAN de gjør det.
Det er det som gjør dem spesielle.

HVORFOR

Men svært få organisasjoner vet HVORFOR de gjør det de gjør. ‘Hvorfor’ er ikke om å tjene penger, og det er kanskje derfor markedskreftene ikke snakker så mye om den. Hvorfor er et resultat. Det er hensikt, årsak og tro, men det er ofte faktisk selve grunnen til organisasjonens eksistens. Med andre ord; Identitet / en høyere hensikt.