Snu pyramiden

Opp ned vinner alltid.

Vi deler her noen tanker rundt det å ‘Snu pyramiden’, eller ‘Den omvendte pyramiden’, – og hvorfor den alltid viser seg å være måten som kommuniserer sterkere.

Autopilot

Fra vi er små, læres vi opp til en hel masse ting. Vi lærer å snakke, gå, oppføre oss og sitte pent ved bordet. Den dagen vi ikke har behov for å tenke på at vi skal sitte pent ved bordet, men gjør det av en selvfølgelig vane, har ‘det vi lærte’ sunket ned i oss. Den samme prosessen finnes igjen i oppøving av praktiske ferdigheter, som å gå eller sykle. Da er det lillehjernen som lar oss sykle sorgløst rundt uten tanke på hvilken vei vi skal svinge styret for å holde balansen.

Hva når det kommer til arbeid og næringsliv? Hva gjør vi av vane – og hva står vi for og hvorfor handler vi slik vi gjør? Og hva med kreativitet? Høyere tankevirksomhet hemmer ofte kreativiteten, har forskerne funnet ut. Tankens høyborg smuldrer når vi trenger å leke fritt med idéer.

Annerledestenkerne

Noen få ledere eller organisasjoner som tenker, handler og kommuniserer annerledes. Stikk motsatte fra alle andre. En plan eller en strategi går alltid ut på dato. De fleste tror penger er årsaken til «hvorfor» for en bedrift. Aldri. Penger er et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.

En plan eller en strategi går alltid ut på dato. En drøm lever evig.
Tormod Leithe

Står du fast, tenk motsatt.

Alt man lærer på studier eller i næringsliv – at selskapene må se til sine aksjonærer og firmaets behov først, ‘alle andres og de ansattes sist. Feks. The Virgin konsernselskapene har satt pyramiden på hodet; sine ansatte kommer først, deretter sine kunder, og til slutt – aksjonærene. De kaller det – sunn fornuft: hvis de ansatte er glade og godt motiverte, vil kundene mer sannsynlig også være fornøyd. Det betyr større sjanse for at bedriften vil få mer salg – og bedre fortjeneste.

Hvis noen har en god idé, er det en arena for å dele den? Virgin har lansert hundrevis av bedrifter i mer enn førti år med vekst. Fokuset har vært – sine ansatte – den viktigste årsakene til deres suksess. Og kundene har merket forskjellen – og de elsker det.

Mennesker – før pengene

Simon Sinek sier; «Every CEO on the planet knows that people are important, but do they put their people first? The irony is when our top priority is to take care of our people, our people will take care of the numbers.»

‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’ – Henry Ford

«The genius at the top doesn’t make the team look good. A good team makes the person at the top look like a genius.» – Simon Sinek

«The value of our lives is not determined by what we do for ourselves. The value of our lives is determined by what we do for others.» – Simon Sinek