I de fleste organisasjoner og selskapser er det krav om å vinne og bli best. Vi har blitt «programmert» / besatt av å vinne. Men hvordan vinne et spill som aldri slutter? Hvem – eller hva er det vi skal vinne?
Hva med mitt sterke konkurranseinstinkt eller vår viktige vinnerkultur?
Vi forteller hvordan vårt produkt er bedre, billigere eller smartere enn alle de andres produkt. Så forventer vi at kunder skal komme løpende og kjøpe. Og ja, de kommer i hopetall. De kjøper til og med produkter de egentlig ikke trenger. Problemet ditt er at neste uke må du gjøre samme øvelsen – og uken etter det…
Du har sett reklamen; Det enkle er ofte det beste! Best i test! – Lengst holdbarhet! – Best i klassen! eller: Vi er markedsledende aktør innenfor… – Vi tilbyr markedets beste kompetanse innenfor kjøp og salg…
Men hvem er det som bestemmer hvordan det skal måles / alle resultatene – og hvilke virkemidler som skal brukes for å nå målene. Hvilke parametere?
En fotballkamp eller sjakk er et endelige spill – med faste regler og klare endepunkter. Når kampen er over – er det en taper og en vinner.
Men en organisasjon eller en virksomhet er et ‘uendelig spill’. Samme med en by, et ekteskap, vennskap – eller familien din.
En endelige tenker fokuserer slik:
En uendelige tenker fokuserer slik:
ADVARSEL: Å tvinge på et ‘endelig-spill, tankegang eller kultur inn i et uendelig spill er katastrofalt.
Hvorfor står du opp om morgenen og går på jobb? – «Penger!», svarer de fleste, men det finnes noen få ledere eller organisasjoner der ute som ikke har fokuset på pengene – helt motsatte fra alle andre. Disse lykkes oftere.
De fleste tenker og tror penger er årsaken til «hvorfor» i en bedrift. Aldri! Ja, tjener man penger, er det et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.
Svært få organisasjoner vet HVORFOR de gjør det de gjør. ‘Hvorfor’ er ikke om å tjene penger, og det er kanskje derfor markedskreftene ikke snakker så mye om den. Hvorfor er et resultat. Det er hensikt, årsak, verdi og tro, men det er ofte faktisk selve grunnen til organisasjonens eksistens. Med andre ord; Identitet / en høyere hensikt.
Noen få ledere eller organisasjoner som tenker, handler og kommuniserer annerledes. Stikk motsatte fra alle andre. En plan eller en strategi går alltid ut på dato. De fleste tror penger er årsaken til «hvorfor» for en bedrift. Aldri. Penger er et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.
Alt man lærer på studier eller i næringsliv – at selskapene må se til sine aksjonærer og firmaets behov først, ‘alle andres og de ansattes sist.