Hvilken type spiller er du?

I de fleste organisasjoner og selskapser er det krav om å vinne og bli best. Vi har blitt «programmert» / besatt av å vinne. Men hvordan vinne et spill som aldri slutter? Hvem – eller hva er det vi skal vinne?

Men vi er jo best?

Hva med mitt sterke konkurranseinstinkt eller vår viktige vinnerkultur?

Vi forteller hvordan vårt produkt er bedre, billigere eller smartere enn alle de andres produkt. Så forventer vi at kunder skal komme løpende og kjøpe. Og ja, de kommer i hopetall. De kjøper til og med produkter de egentlig ikke trenger. Problemet ditt er at neste uke må du gjøre samme øvelsen – og uken etter det…  

Du har sett reklamen; Det enkle er ofte det beste! Best i test! – Lengst holdbarhet! – Best i klassen!  eller: Vi er markedsledende aktør innenfor… – Vi tilbyr markedets beste kompetanse innenfor kjøp og salg…

Men hvem er det som bestemmer hvordan det skal måles / alle resultatene – og hvilke virkemidler som skal brukes for å nå målene. Hvilke parametere?

Høyere hensikt

Et endelig spill

En fotballkamp eller sjakk er et endelige spill – med faste regler og klare endepunkter. Når kampen er over – er det en taper og en vinner.

Et uendelig spill

Men en organisasjon eller en virksomhet er et ‘uendelig spill’. Samme med en by, et ekteskap, vennskap – eller familien din.

Endelig

En endelige tenker fokuserer slik:

  • Selskapets kvartalsvise inntjening
  • Lukke et salg
  • Vinne et politisk valg
  • Vinne en medalje
  • Klemme den siste krona i en forhandling
  • Å oppdra et lydig barn

Uendelig

En uendelige tenker fokuserer slik:

  • Et selskaps omdømme
  • Opprette et godt kundeforhold
  • Lede nasjonen
  • Bli så god som du kan bli
  • Sørge for at kunden vil gjøre forretninger med deg igjen
  • Oppdra et nysgjerrig barn

Det finnes ingen virksomhet som vinner.

ADVARSEL: Å tvinge på et ‘endelig-spill, tankegang eller kultur inn i et uendelig spill er katastrofalt.

Det handler ikke om penger

Hvorfor står du opp om morgenen og går på jobb? – «Penger!», svarer de fleste, men det finnes noen få ledere eller organisasjoner der ute som ikke har fokuset på pengene – helt motsatte fra alle andre. Disse lykkes oftere.

De fleste tenker og tror penger er årsaken til «hvorfor» i en bedrift. Aldri! Ja, tjener man penger, er det et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.

Svært få organisasjoner vet HVORFOR de gjør det de gjør. ‘Hvorfor’ er ikke om å tjene penger, og det er kanskje derfor markedskreftene ikke snakker så mye om den. Hvorfor er et resultat. Det er hensikt, årsak, verdi og tro, men det er ofte faktisk selve grunnen til organisasjonens eksistens. Med andre ord; Identitet / en høyere hensikt.

Annerledestenkerne

Noen få ledere eller organisasjoner som tenker, handler og kommuniserer annerledes. Stikk motsatte fra alle andre. En plan eller en strategi går alltid ut på dato. De fleste tror penger er årsaken til «hvorfor» for en bedrift. Aldri. Penger er et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.

Står du fast – tenk motsatt

Alt man lærer på studier eller i næringsliv – at selskapene må se til sine aksjonærer og firmaets behov først, ‘alle andres og de ansattes sist. 

Vinn hverandre

Konkurransen er over. Kampen er avblåst. Det er ingen konkurranse. Vi skal vinne hverandre.