Endelig eller uendelig

Hvilken type spiller er du?

Hva med vårt sterke konkurranseinstinkt eller vår viktige vinnerkultur?

I de fleste organisasjoner og selskapser er det krav om å vinne og bli best. Vi har blitt «programmert» / besatt av å vinne. Men hvordan vinne et spill som aldri slutter? Hvem – eller hva er det vi skal vinne?

Image with visual parallax effect

Foto: Erlend B. Enger, Fotograf Eidsmo.

Et endelig spill

En fotballkamp eller sjakk er et endelige spill – med faste regler og klare endepunkter. Når kampen er over – er det en taper og en vinner.

Et uendelig spill

Men en organisasjon eller en virksomhet er et ‘uendelig spill’. Samme med en by, et vennskap – eller familien din.

Endelig

En endelige tenker fokuserer slik:

  • Selskapets kvartalsvise inntjening
  • Lukke et salg
  • Vinne et politisk valg
  • Vinne en medalje
  • Klemme den siste krona i en forhandling
  • Å oppdra et lydig barn

Uendelig

En uendelige tenker fokuserer slik:

  • Et selskaps omdømme
  • Opprette et godt kundeforhold
  • Lede nasjonen
  • Bli så god som du kan bli
  • Sørge for at kunden vil gjøre forretninger med deg igjen
  • Oppdra et nysgjerrig barn

Det finnes ingen virksomhet som vinner.

ADVARSEL: Å tvinge på et ‘endelig-spill, tankegang eller kultur inn i et uendelig spill er katastrofalt.

Hvilken type spiller er du?

Det er to måter å påvirke menneskelig atferd på; Du kan manipulere – eller inspirere. Men, hvilken type ‘spiller’ er du? Hva styrer deg?Dine egne verier og hva du står for – eller etter hvilke valg / parameter sjefen din – eller det kundene dine ønsker?

Vi trekkes alle mot ledere og organisasjoner som er god på å kommunisere det de tror på. De får oss til å føle at vi tilhører – er en del av noe større. Det å føle oss spesielle, trygge og samtidig – det å få inspirerasjon.

Verdikompasset

Les mer om Verdikompasset:

Vinn hverandre

Konkurransen er over. Kampen er avblåst. Det er ingen konkurranse. Vi skal vinne hverandre.