I de fleste organisasjoner og selskapser er det krav om å vinne og bli best. Vi har blitt «programmert» / besatt av å vinne. Men hvordan vinne et spill som aldri slutter? Hvem – eller hva er det vi skal vinne?
Foto: Erlend B. Enger, Fotograf Eidsmo.
En fotballkamp eller sjakk er et endelige spill – med faste regler og klare endepunkter. Når kampen er over – er det en taper og en vinner.
Men en organisasjon eller en virksomhet er et ‘uendelig spill’. Samme med en by, et vennskap – eller familien din.
En endelige tenker fokuserer slik:
En uendelige tenker fokuserer slik:
ADVARSEL: Å tvinge på et ‘endelig-spill, tankegang eller kultur inn i et uendelig spill er katastrofalt.
Det er to måter å påvirke menneskelig atferd på; Du kan manipulere – eller inspirere. Men, hvilken type ‘spiller’ er du? Hva styrer deg?Dine egne verier og hva du står for – eller etter hvilke valg / parameter sjefen din – eller det kundene dine ønsker?
Vi trekkes alle mot ledere og organisasjoner som er god på å kommunisere det de tror på. De får oss til å føle at vi tilhører – er en del av noe større. Det å føle oss spesielle, trygge og samtidig – det å få inspirerasjon.
Les mer om Verdikompasset: