Den gyldne sirkel

Noen ledere og selskaper lykkes med å inspire – andre gjør det ikke. ‘Hvorfor’ er svaret!

Dynamis har latt seg inspirere av Simon Sinek, som med modellen «Den gyldne sirkel / The Golden Circle» – noen ledere og selskaper lykkes med å inspire – andre gjør det ikke.

Enhver organisasjon, selv våre egne karriere, fungerer på tre nivåer; hva vi gjør, hvordan vi gjør det og hvorfor vi gjør det. Når alle tre er i balanse, vil andre forstå og si; «Vi vet hvem du er», «Vi vet hva du står for.»

Det er kun noen få ledere eller organisasjoner som tenker, handler og kommuniserer slik. Stikk motsatte fra alle andre. De fleste tror penger er årsaken til «hvorfor» for en bedrift. Aldri. Penger er et resultat av en handling. Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det!

Hvorfor Metoden

‘Alle’ kommuniserer fra utsiden inn. Vi forteller folk hva vi gjør. Så forteller vi hvordan vårt produkt er bedre, billigere eller annerledes. Så forventer vi at kunder skal komme løpende og kjøpe. De har glemt å fortelle hvorfor.

Den gyldne sirkel / The Golden Circle snur alt på hodet, utfordrer ‘status quo’ og forklarer hvorfor vi heller bør kommunisere fra innsiden og ut: ‘Hvorfor Metoden’.

HVA

Enhver organisasjon vet HVA de gjør. Dette er de produktene de selger eller tjenestene de tilbyr.

HVORDAN

Organisasjoner vet HVORDAN de gjør det. Det er det som gjør dem spesielle.

HVORFOR

Men svært få organisasjoner vet HVORFOR de gjør det de gjør. ‘Hvorfor’ er ikke om å tjene penger, og det er kanskje derfor markedskreftene ikke snakker så mye om den. Hvorfor er et resultat. Det er hensikt, årsak og tro, men det er ofte faktisk selve grunnen til organisasjonens eksistens. Med andre ord; Identitet / en høyere hensikt.

Hvorfor = Identitet

Denne modellen er forankret i prinsippene for biologi. Vi skal prøve å forklare; Ser vi på de tre delene i den menneskelige hjernen, (ill.) matcher de perfekt med denne modellen, Den gyldne sirkel / The Golden Circle.

– Neocortex (rasjonell tenkning). Vi forstår enorme mengder komplisert informasjon, funksjoner og fordeler, fakta, økonomi og tall, men den endrer ikke adferd. Denne delen av hjernen styrer også språk / vår evne til å beskrive.

– Limbic / HVORFOR (kroppens overkommando, styrer våre beslutninger og instinktive funksjoner). Delen styrer alle valg vi gjør, følelser, tillit og lojalitet. Videre er limbic forbundet med ryggmargen og nervesystemet, en samlet betegnelsen på alt nervevev som finnes i kroppen. Den har et enormt kommunikasjonsnett med forgreninger til hver eneste lille avkrok i hele kroppen.

Problemet er at denne delen av hjernen ikke evner å beskrive, siden språk siden det styres av neocortex (den ytre delen). Derfor beskriver vi ofte forklaringene – «jeg må følge magefølelsen» eller «det føles ikke riktig».

Start med ‘Hvorfor Metoden’ nå

Vi hjelper kunder med å sette ideen om Golden Circle i praksis. Tradisjonelt så markedsfører de fleste seg slik: xx år med kompetanse, smarte konsulenter, billig, bedre metoder og verktøy, osv. Dette er markedsføring snudd opp ned. Man må kommunisere på hvorfor-nivå.

«Hvorfor metoden» må være ekte. Sammen starter vi med å idemyldre; «Vi tror på kraften i et team», «våre ansatte liker å ha det gøy» etc. Dette er grunner som snakket direkte til det limbiske hjernen. Til vår overraskelse, er det bemerkelsesverdig hvordan markedet reagerer positivt til «hvorfor metoden» å kommunisere på. For våre kunder – føles det i begynnelsen litt rart å snakke om våre hvorfor. Men de forteller selv om vekst, nye kunder og hvordan dette har inspirerte de ansatte som nå vet hvorfor de våkner opp hver dag.

Start med ‘Hvorfor Metoden’ nå, med å ta kontakt med oss for en demo og et uforpliktende møte. Vi har kunder ikke bare i Trondheim eller Midt-norge, men i hele landet. Ring oss på 91 66 15 87, eller send oss en melding i skjemaet under.